enoki.jpg

skoleforløb

SKOLEFORLØB FOR SPECIALKLASSER

Vi ved, at måltidet for mennesker med autismespektrumforstyrrelser kan være en uoverskuelig situation. Dette giver endnu større udfordringer for hele familien samlet, da vi i vores kultur anser måltidet som et samlingspunkt i dagligdagen. 

Kan man tilgå mad og måltidet på en anden måde end den traditionelle? Og derved vække en nysgerrighed hos mennesker med autismespektrumforstyrrelser? Kan man oplyse om mad og fødevarer uden at tænke på ernæring? Kan man ved, at vække nysgerrighed omkring råvarernes egenskaber, flytte udfordringerne omkring mad hen til lysten til at smage på noget nyt?

Hvordan idéen opstod

Inspirationen til MaDLaB er en udløber af flere ting. Gennem den tidligere butik Cph-Tokyo Vintage mødte vi en del børn og unge på autismespektret, der havde stor interesse for japansk kultur og derfor kom i butikken. 

Det er helt klart oplevelsen, at japansk kultur tiltaler netop denne gruppe børn og unge grundet sin stringente og klare linje i sin formidling af blandt andet popkultur, manga, anime, men også den japanske mad - der er nemt at afkode og forholde sig til. 

Samtidig havde flere forældre til disse børn udtrykt ønske om, at de gerne ville have mulighed for, at deres børn kunne deltage i workshops - dette i forbindelse med de workshops med japansk mad, der allerede blev udbudt hos Cph-Tokyo Vintage.

Mødet med disse forældre og børn har skabt et ønske om, at åbne for en verden, hvor børnene bliver mødt på deres præmisser. Hvor de samtidig får mulighed for, at opleve og skabe noget sammen, der også kan tages med videre og vil gøre en forskel i hverdagen. Noget der vil give børnene større livskvalitet, selvstændighed og styrke de sociale kompetencer.  

Problematikkerne omkring mad kan være alt fra selve madens smag, konsistens, udseende, fællesskabet omkring bordet; lydene fra andre i rummet, duften af mad, farverne – i det hele taget omgivelserne og alt der vedrører mad og dét at være samlet.

Med vores workshops vil vi gerne vække nysgerrigheden hos børn og unge i alderen 10-18 år. Nysgerrighed i forhold til mad og forskellige råvarers smag og konsistens således, at interessen for nye oplevelser omkring mad vokser og dermed også interessen for selve måltidet.

Vores ønske er derudover, at skabe et fælles rum for deltagerne, hvor inspiration og nysgerrighed er i fokus frem for selve måltidet, samtidig med at de sociale kompetencer styrkes i mødet med ligesindede på elevernes egne præmisser.

Målet er udover, at styrke de sociale kompetencer, at skabe interesse for måltidet, så det for den enkelte bliver mindre ensformigt, hvilket på sigt kan være en mere hensigtsmæssig tilgang til mad.

Metoden

Sanseforstyrrelser og manglende forestillingsevne kan give udfordringer i forhold til mad. Dette kan resultere i manglende overskud til sociale aktiviteter og resulterer ofte i dårlige eller simple spisevaner, der på sigt er uhensigtsmæssige for energiniveauet og den almindelige dagligdag. 

Vores fokus ligger dog ikke på selve ernærings delen, men på at vække sanserne og skabe nysgerrighed for, at smage. Smagsoplevelserne udvikler forestillingsevnen - en smag også kan være en del af erfaringen. Noget genkendeligt, som man kan lære kan fungerer sammen med en anden smag, hvis man også kender den. 

For at økonomisere elevernes energi og evne til at holde fokus, fjerner vi den støj, der kan være når vi arbejder sammen, i dette tilfælde laver mad sammen. Vi tager et aktivt valg om, hvordan vi vil øve de sociale kompetencer - her handler det om, at kunne være sammen, ikke nødvendigvis, at skabe noget sammen. 

Når vi underviser er der derfor fokus på selve øvelsen i, at være sammen og vi bruger japansk madlavning, som indgangsvinkel til dette. Eleverne skal ikke bruge energi på, at etablere et samarbejde eller fordele opgaverne imellem sig. Samtidig er de dog alligevel sammen: de arbejder ved samme bord, de skal vente på hinanden i processen og de kan se hvad de hver især laver. Vi oplever, at de dermed har overskud til, at spise sammen bagefter, som også er vigtig del i det, at være social. 

Alle har deres egen arbejdsstation, som er ens, ligesom alt grej er sat frem til eleven og er æstetisk pænt. Det vil sige, at vi underviser i adskilt gruppearbejde, hvor alle laver deres egen ret. På den måde skabes maden, som den enkelte elev forestiller sig smager bedst - det vil sige, at smagen ikke forstyrrer.  Er der brug for en pause, vender eleven ikke tilbage en ret, hvor andre elever har fortsat tilberedningen mens eleven var væk. Dermed bliver eleven i sin egen opgave og løser den selv.

Vi har lavet en ret klar, så eleverne kan se, hvad det er, de skal lave og de kan samtidig dufte maden når de kommer ind i lokalet. Det stimulerer sanserne. 

Inden vi går i gang med at lave mad gennemgår vi opskriften sammen. Hvis der er en ingrediens/smag en elev ikke kan lide taler vi om, hvordan smagen kan ændre sig, når den tilsættes en ret, om der er en anden ingrediens, der kan erstatte smagen eller om det egentlig er fint, blot at undlade den alt efter hvilken egenskab råvaren har i retten.

Vi taler om råvarer, smag og lader eleverne opleve forskellene på de enkelte ingredienser, så de opnår et kendskab og en mulighed for, at vælge - fordi eleverne dermed opnår en viden. Viden giver dem muligheder for kompetencer i forhold medborgerskab. 

I forhold til motorik øves dette også ved tilberedningen af retterne. Noget skal foldes, snittes, formes, strimles, røres eller afmåles. 

Selve formidlingensdelen er “follow the leader”. Inden da har vi tilberedt den aktuelle ret, så deltagerne ved, hvordan resultatet skal se ud. Succeskriteriet er at deltage. Vi ønsker, at tilgå madlavning med udgangspunkt i den enkelte råvare og dens egenskaber frem for ud fra et ernæringsmæssigt omdrejningspunkt. Vække en nysgerrighed ud fra fakta.

En enkelt råvare kan f.eks ændre struktur, smag og konsistens alt efter, hvordan den tilberedes. På den måde kan mad, som man måske ikke bryder sig om pga. sanseforstyrrelser alligevel spises - blot i en anden form.

Ved, at holde fokus på egenskaber og sammensætningen af råvarer til et måltid vil undervisningen vække nysgerrighed og dermed en anden tilgang til mad. Samtidig kan allerede kendte råvarer introduceres, men i en ny form, hvor de kombineres med andre råvarer.

Smag på Japan!

Vi laver japansk mad og arbejder med japanske råvarer, som vi samler til et lækkert måltid med tilbehør. Kurset tager to timer inklusiv spisning. Selve tilberedningen tager ca. halvanden time.

Vi kommer ud på skolen og har alle råvarer med. Vi tager udgangspunkt i økologiske råvarer. Vi sørger for, at råvarerne er gjort klar, så der er mindst muligt madspild. Eleverne skal smage, dufte og arbejde med det klassiske japanske køkken. 

Vi har mulighed for, at tage mobilt køkkengrej med, hvis i ikke har et skolekøkken til rådighed.

Vi stiller op og gør klar og forbereder en ret klar, så børnene kan se, hvad det er vi skal lave sammen. Vi introducerer retten, råvarerne og fortæller om traditionerne omkring det japanske måltid og det, at spise sammen. 

Vi har opskrifter med, som vi gennemgår med børnene og så går vi i gang. Som afslutning spiser vi sammen. Vi rydder af og pakker ned. 

 

Gyoza

gyoza_2.jpg

Vi introducerer jer for det japanske køkken med hovedvægt på økologiske råvarer. Vi arbejder med japanske traditioner og ikke mindst nysgerrighed på råvarer og deres egenskaber - smag og sanser.

Vi lærer jer, at lave de lækreste japanske dumplings på tre forskellige måder. I kommer til, at sanse, dufte og bruge jeres fingerfærdigheder. I smager jer frem til den japanske og lærer om umami. 

Denne MadLab byder på: 

  • Tilberedning af gyoza med kyllingefyld - på tre forskellige måder

  • Tilberedning af 2 forskellige slags dip

  • Fællesspisning som afsluting på dagen

Kurset henvender sig til klasser på mellemtrin og udskoling. Vi kommer ud til jer og har også mulighed for, at medbringe alt køkkengrej. Vi har hovedvægt på økologiske råvarer og forbereder kurset på en måde, så der er mindst muligt madspild.



 
okonomiyaki.jpg

Okonomiyaki

Vi laver den lækre japanske ret okonomiyaki, der er en slags pandekage med sprødt fyld og lækker topping med masser af smag. Okonomiyaki betyder “hvad du kan lide” og er en ret du møder overalt i Japan - det er en klassiker. 

Vi starter med at lave vores egen okonomiyaki sauce, som er en af de ingredienser, der giver retten den særlige umami smag. 

I kommer til at smage, dufte og opleve, hvordan man kan lave et lækkert japansk måltid. 

Denne MadLab byder på:

  • Tilberedning af af okonomiyaki med sprød topping

  • Tilberedning af okonomiyaki sauce

  • Fællesspisning som afslutning på dagen

Kurset henvender sig til klasser på mellemtrin og udskoling. Vi kommer ud til jer og har også mulighed for, at medbringe alt køkkengrej. Vi har hovedvægt på økologiske råvarer og forbereder kurset på en måde, så der er mindst muligt madspild. 

 
tsukune.jpg

Tsukune - Japanske kyllingeboller på spyd

Vi introducerer jer for det klassiske japanske gadekøkken! I lærer, at lave tsukune, der er japanske kyllingeboller stegt og vendt i en særlig sauce - en ret med masser af smag. I kommer til at dufte til, smage på og arbejde med de forskellige japanske ingredienser, der giver det japanske køkken den særlige umami smag. 

Vi laver også lækkert tilbehør til, så vi til sidst kan samle et godt japansk måltid. 


Denne MaDLaB byder på:

  • Tilberedning af tsukune

  • Tilberedning af tilbehør

  • Fællesspisning som afslutning på dagen

Kurset henvender sig til klasser på mellemtrin og udskoling. Vi kommer ud til jer og har også mulighed for, at medbringe alt køkkengrej. Vi har hovedvægt på økologiske råvarer og forbereder kurset på en måde, så der er mindst muligt madspild. 


sushiStudie.jpg

Sushi

Vi introducerer jer for traditionerne omkring sushi - hvordan og hvornår den spises. Vi laver tre forskellige slags sushi og i lærer forskellen på dem: Futomaki, hisomaki og uramaki, som i selv ruller. Vi koger de perfekte ris med jer, så de bliver præcis så fluffy at de kan bruges til en uramaki - en inside/out rulle. Vi fylder med agurk, laks og ebi-rejer, der er crispy. Og så smager vi på soyasauce og lærer om de forskellige smage og typer. 

Denne MaDLaB byder på:

  • Tilberedning af sushiris

  • Tilberedning af 3 slags sushi

  • Fællesspisning som afslutning på dagen

Kurset henvender sig til klasser på mellemtrin og udskoling. Vi kommer ud til jer og har også mulighed for, at medbringe alt køkkengrej. Vi har hovedvægt på økologiske råvarer og forbereder kurset på en måde, så der er mindst muligt madspild.